söndag 7 mars 2021

Klocka med havstema

Hej hallå! 

Nu börjar våren komma och solen värmer oss med sina solstrålar! Men här skapas det i alla fall! Tyvärr så glömde jag fota under projektets gång men lite foton kom jag ihåg att ta! 

Jag började med att ta en canvastavla. Min tanke med de underbara pappren med urtavlan och fiskarna var direkt att jag skulle göra en klocka! 

Jag tog vit Gesso och hade i botten målade hela tavlan med den vita gesson. 



Sedan tog jag tre stycken olika blå akrylfärger. Jag började med att måla med den mörkblå i botten, sedan när den torkat tog jag och målade med den mellanblå. När den sedan var helt torr tog jag den ljusaste blå av dem och använde högst upp. Det blev så snyggt när färgerna blandade sig på ett snyggt sätt när de torkat. 

Tyvärr var det här jag missade att fotografera men man ser lite här hur det blev. 

När jag och min familj var i Särvsjön i somras så köpte jag en burk full med snäckor på en loppis för 5 kr. De passade in så bra på detta projekt. 

Klippte även ut fiskar som fanns på det fina pappret jag använde som urtavla. 

På botten finns det sand och då tog jag iron paste och använde som sand. 


Men det saknades fortfarande något så jag tog gröna bladband och klistrade dit på båda sidor i olika längder. Innan jag limmade dit dem så tog jag och använde stickels stardust för att få lite glitter på klockan. För att skydda pappret mot slitage så använde jag mod podge för att lägga som ett skyddande lager mot damm och andra saker en klocka utsätts för ( typ flugor ;) ) 

Jag valde även charms som lite dekoration. När jag limmade fast snäckorna och charmsen använde jag min limpistol. Bästa sättet att fästa saker när man gör tavlor

Vad har jag då använt: 
Från helihak: 
Ciao Bella summertime CBRP 107 (finns i butik)
Charms finns i butiken 


Urverket kommer från Kjell o co. 
Resten från egna gömmor! 

Hoppas jag kunnat inspirera er idag! 

Ha en härlig kväll! 

Kramar Maria 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar